POCTIVÁ UČITELKA | LEKTORKA | SPISOVATELKA
Program Dramatická výchova: tělo jako nástroj komunikace pro 2. stupeň ZŠ a gymnázia
Program je vytvořený:
-
pro 1 třídu 2. stupně ZŠ
-
do volného prostoru (židle a lavice stranou)
-
na 4 vyučovací hodiny
Průřezová témata dle RVP ZV:
-
osobnostní a sociální výchova
-
multikulturní výchova
Klíčová slova:
-
empatie
-
komunikace
-
prezentační dovednosti
-
představivost
-
sebereflexe
-
spolupráce
-
kreativita
-
hravost
-
divergentní myšlení
-
sebedůvěra
-
regulace reakcí
-
odpovědnost
-
respekt
-
přijetí
Tělo jako nástroj komunikace. Se světem nás nepropojují jenom slova. Tento projektový den znamená pro účastníky zážitek a bezpečný výstup za hranice komfortní zóny. Je dynamický, zahrnuje mnoho aktivit a akcí, ale současně dává účastníkům prostor vše zažité a naučené vstřebat. Díky hereckým cvičením a improvizačním technikám si účastníci mohou vyzkoušet vědomě pracovat se svým tělem.
Na úvod objevujeme svoje tělo, jeho možnosti a snažíme se ho hravou cestou a velice přirozeně rozpohybovat skrze lehkost, hravost a legraci, které jsou nezbytnými stavebními kameny pro zvolené aktivity.
V další části zjišťujeme, jak můžeme působit a co můžeme ze sebe vyzařovat, aniž bychom řekli jediné slovo. Téma submisivity a dominance nám umožňuje vstoupit do prvních jednoduchých rolí a pozorovat, jak se tělo chová při změnách vnitřního nastavení. Začínáme od nejjednodušších úkonů, kdy účastník nemusí být herec, aby je dobře a snadno zvládl. Zažijeme elementární principy na úrovni akce - reakce, jakožto základním principu napříč všemi odlišnostmi.
Klíčovými technikami jsou herní situace, ve kterých se žáci ocitají, a po nasbíraných zkušenostech je i sami vytvářejí. Díky tomu uplatní svoje vlastní nápady a strategie. Neexistuje kategorie dobře a špatně, jedná se o bezpečnou platformu pro to zažít něco nového, prožít něco starého.
V bezprostřední situaci se žáci mohou autenticky projevit skrze hru a převést zkušenosti do svého běžného života. Tomu pomáhají i vhodně zařazené sebereflexe a reflexe.
Tělo jako nástroj komunikace.
Tělo mluví první.
Tělo není jenom schránka.
Tělo nikdy nemlčí.
Cíle a kompetence
Cílem projektového dne je, aby žáci/kyně přijali/y své tělo jako právoplatný a důležitý nástroj komunikace, zároveň si ho dokázali/y uvědomovat a vyjádřit tělem vlastní emoce, vlastnosti a činnosti.
Cílem také je posílit spolupracující prostředí, umění přijímat zpětnou vazbu a rozpracovávat nápady své i ostatních.
-
Žáci/kyně se dokážou vyjádřit neverbálně, aktivně pracují se svým tělem.
-
Spolupracují, přijímají zpětnou vazbu a další impulzy k úpravě svých nápadů a dílčích výstupů.
-
Rozumí pojmům submisivita a dominance.
-
Dokážou tělem vyjádřit pocity a myšlenky.
-
Pracují se svým sebevědomím, dokážou vystoupit před publikem.
-
Podporují ostatní v sounáležitosti.
-
Dokážou se vcítit do někoho jiného.
-
Umí vystoupit ze své komfortní zóny.
-
Dokážou improvizovaně jednat v roli.
-
Chápou, že vytvořit „scénku” vyžaduje mnoho kroků a kompetencí.