top of page

Program Dramatická výchova: tělo jako nástroj komunikace pro 2. stupeň ZŠ a gymnázia

Program je vytvořený:

  • pro 1 třídu 2. stupně ZŠ

  • do volného prostoru (židle a lavice stranou)

  • na 4 vyučovací hodiny

Průřezová témata dle RVP ZV:

  • osobnostní a sociální výchova

  •  multikulturní výchova

Klíčová slova:                               

  • empatie

  • komunikace

  • prezentační dovednosti

  • představivost

  • sebereflexe

  • spolupráce

  • kreativita

  • hravost

  • divergentní myšlení

  • sebedůvěra

  • regulace reakcí

  • odpovědnost

  • respekt

  • přijetí

Tělo jako nástroj komunikace. Se světem nás nepropojují jenom slova. Tento projektový den znamená pro účastníky zážitek a bezpečný výstup za hranice komfortní zóny. Je dynamický, zahrnuje mnoho aktivit a akcí, ale současně dává účastníkům prostor vše zažité a naučené vstřebat. Díky hereckým cvičením a improvizačním technikám si účastníci mohou vyzkoušet vědomě pracovat se svým tělem.
                               
Na úvod objevujeme svoje tělo, jeho možnosti a snažíme se ho hravou cestou a velice přirozeně rozpohybovat skrze lehkost, hravost a legraci, které jsou nezbytnými stavebními kameny pro zvolené aktivity.
V další části zjišťujeme, jak můžeme působit a co můžeme ze sebe vyzařovat, aniž bychom řekli jediné slovo. Téma submisivity a dominance nám umožňuje vstoupit do prvních jednoduchých rolí a pozorovat, jak se tělo chová při změnách vnitřního nastavení. Začínáme od nejjednodušších úkonů, kdy účastník nemusí být herec, aby je dobře a snadno zvládl. Zažijeme elementární principy na úrovni akce - reakce, jakožto základním principu napříč všemi odlišnostmi.
                               
Klíčovými technikami jsou herní situace, ve kterých se žáci ocitají, a po nasbíraných zkušenostech je i sami vytvářejí. Díky tomu uplatní svoje vlastní nápady a strategie. Neexistuje kategorie dobře a špatně, jedná se o bezpečnou platformu pro to zažít něco nového, prožít něco starého.

V bezprostřední situaci se žáci mohou autenticky projevit skrze hru a převést zkušenosti do svého běžného života. Tomu pomáhají i vhodně zařazené sebereflexe a reflexe.

Tělo jako nástroj komunikace.
Tělo mluví první.
Tělo není jenom schránka.
Tělo nikdy nemlčí.

Cíle a kompetence

Cílem projektového dne je, aby žáci/kyně přijali/y své tělo jako právoplatný a důležitý nástroj komunikace, zároveň si ho dokázali/y uvědomovat a vyjádřit tělem vlastní emoce, vlastnosti a činnosti.

Cílem také je posílit spolupracující prostředí, umění přijímat zpětnou vazbu a rozpracovávat nápady své i ostatních.
 

  • Žáci/kyně se dokážou vyjádřit neverbálně, aktivně pracují se svým tělem.​

  • Spolupracují, přijímají zpětnou vazbu a další impulzy k úpravě svých nápadů a dílčích výstupů.

  • Rozumí pojmům submisivita a dominance.

  • Dokážou tělem vyjádřit pocity a myšlenky.

  • Pracují se svým sebevědomím, dokážou vystoupit před publikem.

  • Podporují ostatní v sounáležitosti.

  • Dokážou se vcítit do někoho jiného.

  • Umí vystoupit ze své komfortní zóny.

  • Dokážou improvizovaně jednat v roli.

  • Chápou, že vytvořit „scénku” vyžaduje mnoho kroků a kompetencí. 

bottom of page